Uit de oude cd kast 1#

In deze nieuwe ‘rubriek’ haal ik iedere keer een cd uit mijn collectie die onder het stof bedolven boven komt drijven. Ik schrijf hiervan een persoonlijke review. Wat spreekt mij wel of juist niet aan, wat vind ik van de hoes en heb ik spijt van mijn aankoop ja of nee. Vandaag heb ik voor jullie de eerste ‘gouwe ouwe’!

We beginnen meteen goed. Diva, most beautiful legs ever, ook wel ‘Queen of Rock’, +/- 180 miljoen verkochte platen en big, really BIG hair. Dat kan maar 1 vrouw zijn.. Natuuuurlijk, Tina Turner it is!

IMG_7865

Het album ‘Wildest Dreams’ toverde ik jaren geleden eens uit de cd kast van mijn ouders om hem daarna nooit meer terug te leggen. Eigenlijk heb ik deze cd nooit echt geluisterd en dus is ook voor mij dit een vuurdoop.

IMG_7869De hoes van de cd is heel basic en redelijk tijdloos, hij zou ook nu gewoon weer kunnen worden uitgebracht wat mij betreft. Het binnenwerk staat vol met foto’s van Tina, informatie over de nummers en is verder niet zo bijzonder. Geen heel mooi ontworpen hoes die je perse in je collectie wilt hebben dus, maar misschien maakt de muziek een hoop goed?

Het eerste nummer op de plaats is ‘Do what you do’ en begint met de zin; When you say the things you say you gotta mean it and when you do the things you do, it’s gotta come from the heart. Als ik deze zin lees dan hoor ik direct een zoetsappig lief liedje in mijn hoofd, maar het tegendeel is waar! Wat een lekker en fijn nummer om even op los te gaan zeg! Het nummer gaat over liefde die eigenlijk al niet meer bestaat en over is. Waarom doorgaan als het geen zin heeft en niet meer ‘echt’ is.

 

IMG_7867Tina Turner wordt de Queen of Rock genoemd wat je vooral op het podium terug kunt zien, die vrouw gaat als een gek tekeer! Op het album vind je die rauwheid minder terug en dat is best logisch. De afwisseling tussen uptempo en wat minder uptempo is fijn afgestemd. ‘On Silent Wings’ is bijvoorbeeld een rustiger lied, een mooie ballad, waar je Tina echt kunt horen zingen, en dit doet ze natuurlijk erg goed! You never see it coming. You just let it fly, on silent wings. Ook dit lied gaat over een vervlogen liefde, story of her life i guess? ‘Thief Of Hearts’ is na deze powerballad weer een heerlijk uptempo nummer die gevolgd wordt door ‘In Your Wildest Dreams’ dat weer een heel ander gevoel bij mij oproept. Het heeft een interlude gevoel, lekker zwoel maar wel erg catchy.

Confidential vind ik dan weer een heel erg pop-nummer met een minder sterke tekst en moet het hebben van een pakkende melodie.  Something Beautiful Remains is (na al die zielige liefdesliedjes) een heel positief nummer. Tide comes in, washes footprints from the sand. As one day ends, a new day must begin. De beat is echt enorm relaxt en in combinatie met de redelijk positieve woorden die gebruikt worden vind ik dit een heel aangename song.

IMG_7871Als afsluiter is daar ‘Dancing In My Dreams’. Een ballad die volgens echte kenners haar eigen verhaal verteld. Wat ik eruit op maak is meer een soort wens die ze heeft voor de wereld. ‘There really is no difference when you look beneath the skin. Someday I know we’ll go beyond this world we’re living in’.

 

With one small voice it all begins. Then there are millions more, millions more. 

Wildest Dreams © 1996
Tina Turner
Te koop via Itunes € 9,99

 

Ik hoor graag wat jullie vinden van dit soort artikelen, of je het leuk vind of juist niet. Heb je nog tips? Laat ze achter bij de comments!

One thought on “Uit de oude cd kast 1#

  1. Wat een leuke rubriek.
    Ik heb geen enkele Tina cd in mijn collectie, wat best schandalig is eigenlijk. Misschien is het, na het lezen van deze review, toch de moeite waard om op iTunes wat previews te gaan beluisteren.

Geef een reactie

