Mijn dvd stash #4 Diversen

Allereerst mijn excuses. Het is al weer een hele tijd geleden sinds mijn laatste artikel. Ik heb eventjes een dipje gehad wat schrijven betreft, mede door schoolopdrachten en aankomende examens. Want ja ik doe ook mijn eindexamen dit jaar. Heel spannend allemaal! Vandaar dat er eventjes weinig te lezen viel op mijn blog, maar ik hoop het binnenkort weer goed te maken met wat meer artikelen.

Vandaag gaan we weer vrolijk verder met het laatste deel van mijn dvd stash, namelijk de ‘diversen’ afdeling. Het zijn de dvd’s waarvan ik òf niet goed weet in welk hokje ik ‘m moet plaatsen òf te weinig dvd’s uit hetzelfde ‘hokje’ heb. De diversen dus. Ik pik uit iedere stapel weer een aantal dvd’s uit waar ik iets meer over vertel, veel leesplezier!

IMG_7791

skinSkin (2008) – Sophie Okonedo, Sam Neill

Sandra Laing groeit op in het door apartheid verdeelde Zuid-Afrika. Ze wordt in de jaren vijftig geboren als het zwarte kind van twee blanke Afrikaners, die niet wisten dat ze zwarte voorouders hadden. Ze voeden haar op als hun ‘blanke’ dochtertje, maar op haar tiende wordt Sandra uit de blanke gemeenschap gestoten. De film volgt haar dertig jaar durende strijd om een eigen plek te veroveren in een veranderende wereld.

Een heftige film die gemaakt is naar een waargebeurd verhaal waardoor het je nog meer aangrijpt. Een kind dat op basis van haar huidskleur verstoten wordt en door haar ouders gedwongen om te kiezen tussen zwart en wit. Sandra Laing wordt gespeeld door Sophie Okonedo die we kennen uit de film ‘The secret life of bees’ als de getraumatiseerde May Boatwright. In deze film wordt ze heen en weer geslingerd tussen twee ‘kampen’. Aan de ene kant zijn het haar ouders die haar hebben opgevoed als een ‘echt’ blank meisje, anderzijds is er die verboden vriendschap met Petrus waar ze uiteindelijk verliefd op wordt. Een boeiende film die de apartheid in Zuid-Afrika verteld.

lucky_onesLucky Ones (2008) – Rachel McAdams, Tim Robbins, Michael Peña

Omdat soldaat T.K. Poole (Michael Peña) door de oorlog in Irak verwondingen heeft opgelopen mag hij voor een periode naar huis. Als op het vliegveld blijkt dat alle vluchten naar zijn thuishaven zijn geannuleerd moet hij een andere manier vinden om thuis te komen. Bij toeval ontmoet hij twee andere soldaten – Cheaver (Tim Robbins) en Collee (Rachel McAdams) – die ook terugkomen van de oorlog. Eenmaal begonnen aan de reis naar huis komen ze erachter dat het leven in Amerika erg is veranderd. Dit feit brengt de drie dichter bij elkaar en wat een korte trip naar huis zou moeten worden loopt uit tot een onverwachte reis door het land.

Deze drie soldaten voelen zich bij terugkomst in eigen land totaal niet begrepen en zijn op elkaar aangewezen. In de tijd dat zij uitgezonden waren is er veel gebeurd en veranderd. Niet alleen politiek gezien maar zeker in privésferen. Deze film laat zien hoe er over soldaten in het algemeen gedacht wordt en dan vooral over de terugkomst. Want wij denken er allemaal redelijk makkelijk over denk ik. We vergeten alle heftige dingen die ze daar vaak meemaken en vinden dat ze vooral maar blij moeten zijn dat ze weer voet op eigen bodem kunnen zetten en lekker aan het werk moeten gaan. Maar je komt terug in eigen land, en dan? Wat doe je dan? Je familie heeft maanden lang zonder jou geleefd en nu blijkt dat je vrouw een ander heeft. Echt gezellig is dat niet. Al met al een bijzondere film die je even laat stilstaan en laat nadenken over de moeilijke job die deze soldaten hadden.

my sisters keeperMy Sister’s Keeper (2009) – Cameron Diaz, Abigail Breslin, Alec Baldwin

Kate (Sofia Vassilieva) en Anna (Abigail Breslin) hebben een band die hechter is dan die van de meeste zusjes: hoewel Kate ouder is, is ze afhankelijk van haar kleine zusje. Haar leven ligt zelfs in de handen van Anna, zij is namelijk een ‘donorbaby’, een kind dat geboren is om lichaamsdelen af te staan aan haar zus als die deze nodig heeft. Anna besluit dat dit niet langer zo door kan gaan en regelt een advocaat. Sara (Cameron Diaz) is een liefhebbende echtgenote en moeder die haar carrière als advocaat heeft opgegeven om voor haar dochter te zorgen. Ze verliest zichzelf soms in haar rol als de toegewijde zorgverlener die ze is geworden in haar strijd om Kate te redden. Hun enige zoon Jesse (Evan Ellingson) voelt zich onzichtbaar terwijl Kate en Anna alle aandacht krijgen.

Dit is één van de weinige films die mij aan het huilen krijgt. De film bestaat uit bijna alleen maar hartverscheurende scenes. Cameron Diaz kende ik voornamelijk uit comische films, ik wist dan ook niet wat ik kon verwachten. Ik hoorde veel verhalen over deze film waarbij ‘indrukwekkend’ toch wel het meest voorkomende woord was. Ik besloot hem daarom te kopen en dat heb ik geweten! Ik denk dat dit één van de meest indrukwekkende films is die ik ken. Je moet deze film gewoon eens in je leven kijken!

IMG_7792

alles stroomtAlles Stroomt (2009) – Anneke Blok, Wieger Windhorst, Ronald Top

Damiaan (Wieger Windhorst) is geslaagd voor zijn eindexamen en verlaat zijn ouderlijk huis om op kamers te gaan. Zijn moeder (Anneke Blok) die hem na de dood van haar man alleen heeft opgevoed, komt een nieuwe liefde tegen, een binnenschipper. Als zij bij hem gaat wonen verandert alles; er is geen ouderlijk huis meer en moeder en zoon leven meer en meer langs elkaar heen en verliezen elkaar uit het oog. De vraag is of de moeder-zoon liefde dit overwint.

Ik ben gek op films van Nederlandse makelaardij, waarom weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat het dan toch wat dichter bij je staat, niet van die hollywood storylines etc. Ik heb deze film ontdekt nadat ik ‘Alles is liefde’ had gezien waarin Anneke Blok de rol van Simone vertolkt. Ik deed wat research en kwam deze film tegen. Eigenlijk heb ik direct aan het begin al te doen met de moeder in dit verhaal, Aleid. Een ietwat opstandige zoon die het huis uit gaat en totaal niet geïnteresseerd lijkt in hoe het jou vergaat. De worsteling die beide personages ondergaan is mooi in beeld gebracht, vanuit twee perspectieven. Zeker een aanrader als je gecharmeerd bent van de wat serieuzere onderwerpen, want in een deuk lig je niet tijdens deze film.

 

wit lichtWit licht (2008) – Marco Borsato, Thekla Reuten, Abby Mukiibi Nkaaga

Eduard Zuiderwijk (Marco Borsato) heeft zijn dromen gerealiseerd in Afrika. Zijn droom wordt echter ruw verstoord als zijn vrouw bij een ongeluk overlijdt en niet veel later de politieke situatie in het Afrikaanse land instabiel wordt. Na een gewelddadige overval op een nabij gelegen dorp wordt het beste vriendje van zijn zoon ontvoerd en met harde hand opgeleid tot kindsoldaat. Verlies en onmacht, hoop en woede, angst en overtuiging staan vanaf dat moment centraal in het leven van Eduard Zuiderwijk.

Mijn eerste reactie was; Marco Borsato? Acteren? Wat? En ik denk dat heel veel mensen dit hebben gehad. Eerlijk is eerlijk, ik verwachtte er niet heel veel van. Maar hij heeft me best een beetje verbaasd al blijft het wel een beetje Marco Borsato die acteert. Ook dit is geen film waarbij je in een deuk gaat liggen van het lachen, het is namelijk weer een heftig onderwerp. Hij gaat zijn idealen achterna wat betreft de situatie in Afrika. Hij brengt daarbij zichzelf een aantal keren in groot gevaar.

Dit waren de laatste dvd’s uit mijn collectie. Hebben jullie favoriete films die ik moet zien?

2 thoughts on “Mijn dvd stash #4 Diversen

Geef een reactie

