The Nineties!

Ik ontdekte laatst de CD van de Spice Girls (Like hell yeah! :D) en bedacht me hoe typisch jaren 90 dat was. Ik ben zelf geboren in ’89 en was dus volop in de zandbak aan het spelen en keek (VHS) video’s van kinderen voor kinderen, wat toen nog WEL live en leuk was. Hoe leuk is het om op een rijtje te zetten wat voor mij zo typisch jaren 90 was. In dit lijstje vind je muziek, tv-programma’s en kleding uit die tijd. Enjoy!

TelekidsTelekids
Jaaaa! Het (kinder) tv programma van de zaterdagochtend in die tijd. Ik zat iedere keer in mijn pyjama op de bank voor deze show die werd gepresenteerd door Carlo en Irene. De ‘Mega Blubber Power Race’, ‘Giechel en Goochel’, ‘Meidengeheimen’ en ‘Vliegende Ouwe Taart’. Zomaar wat leuke onderdelen uit de 5 uur durende show waarin andere tekenfilms werden afgewisseld. Het meest bekende onderdeel van Telekids zal ‘Pittige Tijden’ zijn denk ik. Dit was een parodie op ‘Goede tijden slechte tijden’ waarin de gast van die dag een rolletje speelde met bijvoorbeeld ‘Lelelelelelelelaura’ of ‘Het is mij, Rrrrobert!’.

TamagotchiTamagotchi
Als er iets een hype was, dan was het dit wel. De Tamagotchi! Een virtueel huisdier afkomstig uit Japan. Het was vrij eenvoudig, je voert hem, je speelt met hem, maakt hem beter als ‘ie ziek is en doet het licht uit wanneer hij moet slapen. Ze waren er in verschillende kleurtjes en vormen. Het is een wornder dat die dingen niet verboden waren. Iedereen had er één en nam hem mee naar school. Stiekem, onder de tafel, zat je dan op je knopjes te drukken om dat piep-ding eten te geven. Een echte hype!

PacmanPacman
Op de eerste computer die ik me kan herinneren konden we 2 of 3 spelletjes spelen. Dat waren Pacman en Commander Keen. Deze spelletjes stonden op floppy’s (of diskettes). Pacman was in die tijd echt hèt spel in die tijd. Hoewel ik zelf meer Commander Keen speelde volgens mij. Het leek een beetje op de super mario van vroeger, een 2d spelletje waarbij je monsters moest doden en punten halen.

TMFTMF
In de jaren 90 was er TMF, The Music Factory. De muziekzender van toen met VJ’s (presentatoren) als Bridget Maasland, Daphne Bunskoek, Erik de Zwart, Isabelle Brinkman (op de foto) en Sonja Silva. TMF heeft de nodige presentatie talenten voort gebracht. De hele dag door werden de nieuwste video’s getoond, als je bij TMF was geweest als artiest, dan was je pas echt ‘hip and happening’. Iedere VJ had zijn eigen programma, en presenteerde daarin bijpassende muziek.

StoelOpblaasbare ‘meubels’
Mijn zus haar kamer stond er vol mee, opblaasbare ‘meubels’. Helemaal hip was het om een stoel of nog beter een bankstel in een felle kleur op je kamertje te hebben staan. Het zat voor geen meter, maar het was wel stoer! Helemaal jaren 90! Naast de meubels waren er ook de opblaasbare tassen trouwens. Zo’n tas met kussentjes waar je niets uit of in kon krijgen omdat door het opblazen je, je hand niet naar binnen of buiten kon krijgen. Maar tof dat ze waren! Joh! Iedereen had er een!

Een echte hit in de 90′ had MC Hammer met het nummer Can’t Touch This. Tuudududuuu tuduuu tuduuu. Bekijk de clip en je vergeet het nooooit meer. De kleding in deze clip is trouwens ook echt typisch voor die tijd!

Hier heb ik toch een CD van grijs gedraaid. Ik ging helemaal los op de nummers van The Vengaboys. Boom, Boom, Boom, Boom. I want you in my room. Shalalalalaa Shalala in the morningggg.. Jaaaa heeeeele gevoelige teksten. 😉 Ze zijn al eens uit elkaar geweest, inmiddels zijn ze weer bij elkaar. Niet dat ik nu weer een cd’tje van ze zal kopen hoor, dat was toen.

In de jaren 90 was er ook goeie muziek op de zenders te horen hoor, wees gerust! Torn van Nathalie Imbruglia is zo’n nummer. Het blijft een leuk nummer, ook de video is niet gek! Van Nathalie hebben we naderhand niet veel meer gehoord, of ik heb iets gemist.

Voor de liefhebbers hieronder een lijstje met wat jaren 90 nummers.

Anouk – Nobody’s Wife
Robbie Williams – Angels
Aqua – Barbie Girl
Michael Jackson – Black Or White
Boyz II Men – End Of The Road
2 Unlimited – No Limit
Marco Borsato – Dromen Zijn Bedrog
Toni Braxton – Unbreak My Heart
Gabber Piet – Hakke en Zage
Cher – Believe
Destiny’s Child – No No No
Van Dik Hout – Stil In Mij
Britney Spears – Baby One More Time
Backstreet Boys – Everybody (Backstreet’s Back)
4 Non Blonds – What’s Up
R Kelly – I Believe I Can Fly
Total Touch – Somebody Else’s Lover
De Kast – In Nije Dei
T Spoon – Sex On The Beach
TLC – Waterfalls
Hanson – Mmmbop
Des’ree – Life
Enjoy!

Geef een reactie

