Lekker eten: Sushi

Sushi, een van de gerechten waar ik altijd zin heb. Zo’n twee jaar geleden at ik het voor het eerst, ik dacht dat het een klein hapje was dat je echt geen hoofdgerecht kon noemen tenzij je er tientallen zou eten. Dit viel achteraf natuurlijk reuze mee, met alles dat je eromheen erbij eet en drinkt. Je hebt verschillende soorten sushi met verschillende ingrediënten. Het is super leuk om zelf te maken! Ik maakte sushi voor kerst, we hadden toen allemaal kleine hapjes.

Bron foto: http://tokyo-noodles.blogspot.nl/2012/11/een-lesje-over-sushi.html

Wat bij iedere soort sushi terug komt is natuurlijk de sushi-rijst, die kun je tegenwoordig in bijna iedere supermarkt wel vinden. Goedkoper zul je het waarschijnlijk bij de Toko kunnen krijgen. Je volgt dan gewoon de instructies op de verpakking, waarschijnlijk zul je voor het bereiden bereiden van de rijst, rijstazzijn, zout en suiker nodig hebben om de sushi na het koken mee te mengen.

Om de sushi te vullen heb je natuurlijk ingrediënten nodig. Vis wordt veel gebruikt bij sushi, maar groentes zijn ook super lekker om erin te doen. Zo gebruik ik vaak komkommer en paprika. Zalm is denk ik het meest gebruikt, ook door mij. Meestal doe ik bij de zalm wat komkommer en kruidenkaas voor de smeuïgheid. Wat ook heerlijk is: een ommelet maken met suiker. Gewoon een eitje goed los klusten en suiker aantoevoegen, even in de pan en klaar. Deze snij je dan in lange repen en hiermee vul je je sushi. MmMmmm

Ik maak met deze ingredienten de meest voorkomende sushi; Maki. Dit is sushi gerold in een nori vel. Hiervoor gebruik je een klein bamboo matje waarop je een velletje nori legt. Je ‘prakt’ dan het vel voor 3/4 vol met een dun laagje sushi rijst. Een centimeter van boven gezien leg je in een lange strook de ingrediënten.  Dit rol je dan voorzichtig op. De rol die je hebt gemaakt snij je in stukken van 2,5 cm. en voila! You just made yourself some sushi!

rijst
Als je geen zin of tijd hebt om het zlef te maken kun je in veel steden ook sushi laten bezorgen natuurlijk (of ophalen). Maar zelf maken is natuurlijk wel veeeeeeel leuker! Ik krijg al weer trek als ik eraan denk..

Een plek waar je alle basisingredienten kunt kopen is sushitotaal.nl. Een webshop vol met praktische benodigdheden en handige starters-kits.

Hebben jullie al eens sushi gegeten? Zo ja, wat is je favoriet?

One thought on “Lekker eten: Sushi

  1. Ik ga meestal Sushi eten bij Misato hier in Heerlen.
    Ik weet niet alle namen voor de verschillende sushi’s maar de sushi met komkommer en zalm vind ik zelf het lekkerst!

Geef een reactie

