Ik? Materialistisch? Niet! Toch?

Gezellig met de kerst bij elkaar zijn. Ouders, zussen + man, neefje & nichtje. Ik zou niet anders willen. Familie is toch wel belangrijker dan wat dan ook. Nu werd ik door iemand op twitter materialistisch genoemd en dit zette mij aan tot nadenken. Ben ik echt zo? Wil ik echt altijd het nieuwste van het nieuwste? Hecht ik echt zoveel waarde aan ‘spullen’?

Wat zou je meenemen als je huis in brand stond? Nou zou ik eigenlijk moeten zeggen; mijn fotoboeken. Maar ik zou toch eerder mijn laptop redden waarschijnlijk. Je zou toch zeggen dat zo’n laptop makkelijk vervangbaar is. Je kunt toch zo een nieuwe in de winkel kopen? Maar op die laptop ook staan allerlei bestanden en foto’s van de afgelopen jaren die laten zien wat ik de afgelopen tijd heb gedaan en meegemaakt. Met deze bestanden zou ik zo een nieuw fotoalbum kunnen vullen. En natuurlijk is dat niet hetzelfde, maar als ik alleen mijn fotoboeken mee zou nemen heb ik verder niets meer.

Alle berichten die ik op mijn blog post zijn gericht aan mijn leeftijdsgenoten en misschien wat jongere meiden. Mijn generatie is nou eenmaal opgegroeid met de computer en mobiele telefoons. De hele wereld is sindsdien veranderd en veel materialistischer geworden. En als je het kunt betalen waarom zou je het dan laten?

Ik heb op dit moment een iPhone 4, toen de 4s uitkwam wilde ik niet direct die nieuwe versie hebben zoals heel veel mensen. Dit geldt eigenlijk ook voor mijn laptop, hij is nu 3 jaar oud en ik hoef echt nog geen nieuwe hoor! Zulke grote uitgaven hebben bij mij altijd een rede. Ik ben aan het sparen voor iMac. Maar waarom een iMac en geen ‘gewone’ desktop computer, hoor ik je denken. Ik wil graag een iMac omdat ik voor het bewerken van foto’s en het vormgeven een vaste computer wil hebben met een goed gekalibreerd scherm. Een iMac koop je gedeeltelijk voor het design. Nu heb ik zelf een Macbook Pro waarop ik dus al 3 jaar werk. Ik ben het besturingssysteem van Mac nu gewend en vindt het veel fijner werken. Een laptop is simpelweg veel minder geschikt voor dit soort dingen. De stand van je beeldscherm is heel bepalend voor wat je ziet. Wat je print zal er nooit 100% hetzelfde zijn als wat je op je laptop zag. Ben ik dan materialistisch?

De post die ik maakte over wannahaves (Lees het hier) maakt mij misschien materialistisch, maar de dingen die op zo’n lijst staan zijn vaak een jarenplan. Zo van; dit koop ik als ik het tegenkom, over een jaar. Neem bijvoorbeeld het horloge, die zal ik pas kopen als ik echt geld teveel heb. Dat wil niet zeggen dat ik het niet wil hebben! Vandaar de wannahaves! Dingen die ik wel zou willen maar (nog) niet kan/wil kopen. Iedereen mag toch dromen ;).

Ik denk niet dat ik materialistisch ben. Aan bepaalde dingen hecht ik echt wel waarde, neem mijn laptop, maar andere kunnen mij gestolen worden (mijn TV bijvoorbeeld). Ik hoef niet overal de nieuwste versie van te hebben, koop veel kleding maar geef ook veel weg.

Ben jij gesteld op bepaalde dingen in huis? Wat zou je het eerst ‘redden’ als je huis in brand stond?

Geef een reactie

