Goede voornemens, dit jaar maar even niet.

Iedereen stelt dezelfde vraag op oudjaarsdag en ik antwoord dit jaar met; Geen. Wat zijn jouw goede voornemens?

Tot nu toe had ik ieder jaar zo ongeveer dezelfde voornemens; afvallen en beter mijn best doen op school. Het afvallen wil niet zo erg vlotten. Over het hele jaar gezien ben ik zo’n 10 kilo afgevallen, maar dat hadden er veel meer kunnen (moeten) zijn. Het beter mijn best doen op school is er ook bij in geschoten. Ik heb eigenlijk nooit echt mijn best gedaan voor school. Ook nu ik in het laatste jaar van mijn opleiding zit betrap ik mezelf erop dat ik al gauw denk; het is wel goed zo.

Eén van de meest genoemde voornemens is stoppen met roken, maar de mensen die dit noemen als voornemen steken 5 minuten na het eerste vuurwerk al weer hun sigaretje op. Na morgen ga ik stoppen met roken! Nee na Joop zijn verjaardag, 10 januari. Nadat we 20 jaar getrouwd zijn, 3 februari. Het komt er in de meeste gevallen niet van. Of het dan is omdat we het zijn vergeten of er eigenlijk niet aan willen beginnen mag Joost weten.

Oud en Nieuw is net als kerst een vreetfestijn bij veel gezinnen thuis, dan snap ik dat je in januari wat rustig aan wilt doen wat eten en drinken betreft. Meestal begin je dan ook heel enthousiast met een Sonja Bakker boek waar je wat receptjes uit pikt. Maar na een aantal weken, misschien zelfs wel dagen sluipt die fijne diepvries pizza er toch wel weer in. Onder het mom van; Morgen kook ik wel weer gezond, ik heb nu geen tijd om te koken, beginnen we dan aan onze vette snack.

Maar wat kun je er aan doen om het wel te laten slagen. Ik denk dat het benoemen van een voornemen een eerste stap kan zijn, je maakt tenslotte openlijk bekend wat je wilt verbeteren. Maar je moet het dan ook wel echt willen! Ik denk dat in veel gevallen voornemens genoemd worden om de ander te pleasen. Neem het roken verhaal, geef toe dat het vaak de kinderen of de partner is die aanzet tot stoppen met roken. De roker zelf heeft er weinig last van. Bij afvallen is dit wellicht een ander verhaal, ze willen wel, maar kunnen er niet vanaf blijven. Wat overigens ook voor sommige rokers geldt.

Als je dan toch een voornemen wilt hebben voor het nieuwe jaar, zorg dan dat je iedereen erover verteld. Zo kunnen zij, wanneer je toch dat ene sigaretje wilt op steken of die chocoladereep in de supermarkt niet kunt weerstaan, ingrijpen en rekening met je houden.

Kortom: Heb je een goed voornemen? Vertel dit dan aan al je naasten en ga ervoor!

2 thoughts on “Goede voornemens, dit jaar maar even niet.

  1. Ook hier is het afvallen.. Sonja Bakker nog wel.. Wil het graag maar ben vaak mentaal niet sterk genoeg.. Gewoon opletten.. En sporten maar dat is me te duur dus dat gaat ook niet lukken want ik ga niet hardlopen of wandelen, ook niet mentaal sterk genoeg voor.. En ik wil alle series die ik gezien heb op dvd.. Of is dat geen voornemen? Haha.. Afvallen dus!Ellen F.

  2. Ik heb me ook weer afgemeld voor de sportschool. We zijn er een jaar geweest, maar na de zomervakantie zakt het weer in, we gingen nog maar 1x in de twee weken ofzo. 😛 En de stap zetten om zelf hard te gaan lopen valt ook niet mee inderdaad. Het leukste is als je het met iemand samen kunt doen. :)En wat die Dvd's betreft ga ik met je meedoen, wel andere dvd's maar toch. 😉

Geef een reactie

