Slaaptekort, dat doe je zo!

Deze blogpost is eigenlijk een beetje voor mijzelf. Ik slaap te weinig. Niet omdat ik uren lang wakker lig, meer omdat ik te laat ga slapen. Ik ga meestal rond een uur of half 11 naar mijn kamer om te gaan slapen. Mijn voornemen is om dan ook echt te gaan slapen en geen film of programma meer te gaan kijken op mijn laptop. Maar iedere keer gebeurt het weer. 

Meestal begint het met mijn mail nog even te checken voor ik ga slapen. Dan kijk ik meestal nog even op bloglovin’ voor de laatste blogs. Als ik daar mee klaar ben, ben ik al weer zo wakker dat ik toch maar een filmpje ga kijken. En als ik dat doe, dan gaat de tijd ineens heel hard. Voor ik het weet is het half 1/1 uur en bedenk ik me dat ik al 3 uur had kunnen slapen. Rond die tijd gaat bij mij het licht uit. De wekker gaat bij mij ongeveer 6 uur later alweer. Een gemiddeld mens heeft behoefte aan 8 uur slaap. Ik kom dus ongeveer  10 uur in de week te kort. Ik denk dat ik nou al wel bijna 6 maanden op deze manier de nacht inga. Dat wil zeggen 6 maanden van 4 weken x 10 uur = 240 uur aan slaaptekort in 6 maanden tijd. Daar trek ik dan nog  12 uur af voor die keren dat ik wel wat vroeger slaap. Dan houd ik dus nog 228 uur aan slaaptekort over en dat is toch best veel.

Het erge is, ik kan het gewoon merken. Ik kwam altijd al slecht mijn bed uit maar nu is het extreem. Ik dommel meteen weer in slaap als ik de wekker heb uitgezet. Ben ik dan eenmaal uit bed, dan gaat het ook wel weer. Soms word ik wakker met erge hoofdpijn wat ook aan slaaptekort te wijden valt, denk ik. Het gaat dan goed tot aan de middag, zo rond een uur of 11/12. Dan wordt ik erg moe. Ik onthoud dingen heel slecht, ik weet soms niet meer wat ik een dag eerder deed. En ook niet onbelangrijk, ik word er chagrijnig van.

Tijd om er iets aan te doen!  Als eerst maak ik een schema van hoe mijn avonden er nu ongeveer uitzien.

18:00 uur meestal kom ik rond deze tijd thuis (of iets later) en ga ik direct eten.
18:30 uur Ik ga naar boven en kijk wat tv, check mijn mail etc.
19:30 uur Ik ga naar beneden om gezellig wat te drinken met pa & ma.
21:00 uur Ik ga weer naar boven om te nog even wat te doen voor school of schrijf een blogpost.
22:00 uur Ik ga nu ‘slapen’.
23:30 uur Ik zet nu meestal een film aan om bij ‘in slaap te vallen’
01:00 uur Ik ben nog wakker door de film, of ik word er wakker van. Dit is het moment waarbij ik mijn laptop dicht klap en echt ga slapen.

Als ik dit zo lees, denk ik dat ik verslaafd aan internet ben, haha. Ik wil een nieuwe ‘routine’ voor mijzelf bedenken dat ik iedere avond herhaal. Voor zover dat kan i.v.m. mijn stage. Want een aantal dingen valt mij heel erg op. Ik check heel vaak mijn e-mail als ik thuis ben en twitter en facebook er wat vanaf. Ik wil voor mijn mail een vaste tijd instellen. Het heeft geen zin om 20 keer in een uur mijn mail te checken. Ik kan ook 1 keer in de 2 uur mijn mail checken en alles dan door kijken. Ik denk ook dat het een goed idee is om mijn laptop een vaste plek te geven als ik thuis kom. Ik moet ‘m vanaf nu dus altijd op mijn bureau laten staan of in mijn tas stoppen voor de volgende dag, vlak voor ik ga slapen.
Dit is de ‘nieuwe’ routine die ik voor mijzelf heb bedacht.

18:00 uur Ik kom thuis en ga eten.
18:30 uur Ik ga naar boven en check mijn mail, schrijf een blogpost of doe iets voor school.
20:00 uur Ik ga naar beneden om even wat te drinken en tv te kijken.
21:30 uur Ik ga naar boven en pak mijn tas in, poets mijn tanden en kijk nog even tv.
22:30 uur Ik ga nu lezen in een tijdschrift of een boek.
23:00 uur Nu ga ik slapen.

Ik hoop dat ik dit vol kan houden, het is denk ik toch een kwestie van aanwennen. Ik ben nu gewend om met een film of geluid in slaap te vallen. Ik moet er toch ook aan kunnen wennen om dat met een boek of tijdschrift te doen?

Hoe laat gaan jullie slapen? Hebben jullie ook die 8 uur nodig?

Geef een reactie

